torsdag 8 november 2012

Sätt tydliga mål...

... och få resultat!

Och bestäm dig för nu kör vi!:)

Konkretisera, skriv ner ditt mål på papper. Beskriv även din målbild och hur du kommer känna dig när du uppnått ditt mål, ju mer målande och detaljrikt desto bättre!
Skriv delmål och sätt ut datum. Fundera på vilka ändringar du behöver göra för att dina mål ska bli verkliga. Försök att identifiera risker, vad kan få dig att tappa fokus!? Hur behåller du motivationen!?

Hitta bilder som beskriver dina mål! Oavsett om det handlar om en snygg kropp eller en ny bil. Hjärnan är grym på att förstå bilder! 



          
   Bild från mitt skrivbord idag. Med den ständiga påminnelsen om "hur svårt kan det vara!?".


Här är en blandning av mina mål:

Kroppen
  • Jag vill bli av med mina extra kilon. De är inte sunda för mig att släpa runt på och de är inte smickrande:) För överviktiga människor minskar risken att drabbas av knäproblem med hela 50% efter en viktminskning på bara 5 kg. Detta oberoende av utgångsvikten. 
  • Jag vill att min kropp ska representera hur jag känner mig, min kropp ska orka att vara aktiv. Jag har inget behov av att tävla i fittness eller ens ha rutor på magen. Men jag vill vara stark och sund.
  • Jag vill kunna prova kläder och känna att de sitter snyggt!
Träningen
  • Klara milen på 45 minuter. 
  • Hitta en bra träningsrutin som jag kan fortsätta med lång tid framöver
  • Bli ännu mer aktiv i min vardag, allt från daglig vardagsmotion till att välja en aktiv fritid. (Plocka svamp, åka skidor, gå på museum... mm)
Maten
  • Ta kontroll över vad jag äter och varför. Jag vill äta för att jag är hungrig, eller för att jag väljer det. Inte som en reaktion på känslor, för att jag är stressad, ledsen, glad... osv. 
  • Hitta en energibalans, som innebär att jag inte går upp eller ner i vikt. Jag vill lära mig att "detta är en lagom portion för mig"! 
Mentalt
  • Bli bättre på att göra saker direkt, inte skjuta på saker i onödan. 
  • Avsluta sådant jag påbörjat, och försöka fokusera på en sak i taget. 
  • Göra det jag lovar! Både mot mig själv och andra. Både när det gäller "jobbiga" och bra saker.
    Har jag sagt att jag ska upp och gå på morgonen kl 07.00 så ska jag göra det, och inte ligga kvar i sängen.
  • Göra saker utanför min bekvämlighetszon. Tex, lägga ut mina kroppsbilder här på blogger;)
    Men det kan också gälla saker som att tala inför folk, räcka upp handen på undervisningen, gå till ett nytt pass på gymmet etc. Zumba någon!?:)
    Detta är viktigt för mig eftersom jag sett att ens rädslor ofta blir ens begränsningar.  Och jag vill inte skapa mina egna begränsningar, tvärt om! 


Gillar verkligen detta citat. Inte för att det är roligt utan för att det är så in i helsike sant!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar