fredag 16 november 2012

Helgstrategi

Som ni kanske har anat väntar ännu en kalashelg! Supertrevliget naturligtvis men en riktig utmaning för en kaloriräknare som jag:) Så jag har funderar ut några startgier som förhoppningsvis kan hjälpa mig att äta lagom. Bara att börja såhär, att tänka på vilka fällor jag har framför mig kommer göra mig mer medveten och det är bra. För mig är det oftast just medvetenhet det handlar om. När jag äter för mycket, har jag tappat kontrollen, ätandet går plötsligt på löpande band och jag njuter inte ens av vad jag äter... jag bara tuggar och sväljer... :)

Mina två största matutmaningar under helgen och hur jag ska hantera dem!

  1. Utmaning:
    Ikväll ska vi på restaurang, full meny och vinpaket är redan beställt. Så det kan jag ju inte påverka så mycket. Innan dess ska vi mingla hemma hos oss, och bjuda på bland annat de där getostsnurrorna.

    Plan:
    Äta långsamt. Känna efter så at jag vet när jag bli mätt, och då inte äta mer. Det är ok att lämna mat! Ta det lugnt med alkoholen! Jag håll på att skriva varannan vatten, men så kommer det inte blir;) Däremot ska jag dricka vatten när jag är törstig och vin för att det är gott till maten! Inga drinkar, de är socketbomber!
  2. Utmaning: 
    Lördagsbrunch. Med allt från bacon och äggröra, till scones, ostar, marmelader, smoothie och chokladrutor.

    Plan: 
    Börja med smoothie, den gör jag själv så jag vet att den inte kommer att vara allt för onyttig. Därefter fylla på med äggröran. Detta borde ge mig en bra grund, så att jag inte överäter av scones och chokladrutor! Och igen, ta det lugnt och njuta av maten!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar