torsdag 15 november 2012

En ny vana!

Det är ofta jag har lovat mig själv att jag ska bli bättre på något, eller sluta med något annat... Från och med nu ska jag inte äta godis, inte surfa på internet när jag borde plugga. Eller jag ska dricka mer vatten... Och det går jättebra... en dag!:) Men vad händer sedan!? Jo, jag kommer av mig i min nya vana. Varför!? Mitt största problem är helt enkelt att jag glömmer bort mitt nya löfte till mig själv och fortsätter med samma gamla vana...

Skapa en ny vana! Från och med idag, från och med nu! Eftersom vi börjar idag kommer den nya vanan att vara väl etablerad till jul och och vi är redo att ta oss an ännu en ny vana till nyår! Då har vi dessutom redan lärt oss tekniken:)



Skapa-en-ny-vana (och behåll den) -strategi: 

  1. Välj en ny vana
    Skynda långsamt och ta en sak i taget. 
  2. Plan
    Gör en plan, ju enklare desto bättre. Tanken är att du bara ska kunna följa din plan och "slippa tänka" eller ställas i en situation där du måste fatta beslut om och om igen. 
  3. TriggerEn trigger ska fungera som en påminnelse om din nya vana, och behövs just innan vanan blivit en vana. En trigger kan innebära att su sätter ett alarm, har ett gummiband runt handleden eller packar träningsväskan och tar med den till jobbet om du nu vill skapa en ny vana där du tränar efter jobbet. - underlätta för dig själv!
  4. Bekräfta dig själv
    Skaffa dig information som bekräftar att din nya vana är positiv. Lär på om hur bra du arbetar om du tränar innan jobbet eller vilka hälsovinster en viktnedgång skulle innebära etc.  
  5. Få bekräftelse från andra
    Berätta för din omgivning, partner, kollegor, vänner, familj, om din nya vana och be om stöd. Då blir det givetvis svårare att bryta och svårare att hitta på dåliga ursäkter. Men du får framförallt positiv respons och beröm när du gör framsteg! 
  6. Belöning
    Uppmuntra och belöna dig själv! Målet i sig är givetvis en belöning med se till att  uppskatta dins små steg på vägen dit. Att sätta upp många delmål, är en bra metod och hitta på nya belöningar efter varje delmål. 
  7. Starta nu!
    Det blir inte lättare imorgon...













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar